Hem de parlar de la pornografia als adolescents?

Reflexió i pràctica

Núria Tió i Rotllan, psicòloga clínica, sexòloga i terapeuta de parelles, assegura que cal que tant la família com els educadors i educadores parlin de la pornografia als adolescents.

L’ONG Save de Children, en un informe elaborat l’any 2020, indica que el 53,8% dels joves enquestats ha accedit a través d’internet a la pornografia abans dels 13 anys, i un 8,7 % abans dels 8 anys. L’edat mitjana se situa per als nois abans dels 12 anys i per a les noies als 12,5 anys. El visionament del “porno” és freqüent: en els últims 30 dies un 68,2% d’adolescents n’ha vist. Els nois en consumeixen el doble (81,6%) que les noies (40,4%).

Pornografia i formació de la identitat

L’adolescència, la fase de transició de l’infant a la vida adulta, és una etapa de canvis radicals en el qual l’adolescent busca d’una forma activa la seva identitat i la seva independència respecte del món adult. En l’aspecte sexual hi ha dubtes amb la identitat, l’orientació, l’impuls o les conductes sexuals i els adolescents busquen respostes. I com que els recursos educatius tant familiars com escolars no són abundants, molts d’ells busquen a internet: és una manera fàcil i ràpida de trobar-les. I dintre d’aquesta recerca, la pornografia apareix: “el porno no el busques, el porno te’l trobes”, deia un adolescent. Hi accedeixen a través de webs gratuïtes amb els seus telèfons mòbils i en la intimitat. Quan se’ls pregunta sobre com resolen els dubtes sexuals, un 72,8% diu que són els amics i un 69,1% que és internet. De fet, sovint són els amics els que aconsellen les pàgines pornogràfiques a mirar.

Quines raons donen els joves de 15-16 anys per a consumir pornografia? Ho fan en primer lloc per a excitar-se i masturbar-se, en segon lloc per curiositat, i en tercer lloc per aprendre pràctiques sexuals o d’anatomia i poder satisfer més bé les seves parelles. És així com es constata que la pornografia fa d’educador sexual de la joventut, que pensa que a través del seu consum trobarà resposta als dubtes i inquietuds. La pornografia no està feta per educar o per estimular el pensament crític o per generar informació vàlida i real de com són les relacions sexuals: està feta per excitar la descàrrega sexual, sobretot masculina. La pornografia causa un fort impacte en la ment en construcció de l’adolescent. Si bé a escala teòrica n’hi ha que tenen clar que la pornografia no representa la realitat de les relacions sexuals, a la pràctica un percentatge important d’adolescents creu que la pornografia els ensenya com s’han de comportar respecte de la parella sexual, què s’espera d’ells i què han d’esperar de l’altre.

Com influeix la pornografia en la construcció i el desenvolupament de la sexualitat dels adolescents?

La pornografia dona una visió completament distorsionada de la sexualitat. El “porno” estableix què és el normal, què és allò que és desitjable i què s’espera de les persones com a subjectes sexuals a través dels rols i estereotips de gènere. La pornografia redueix d’una manera dràstica la part comunicativa, afectiva i emocional necessària en qualsevol relació sexual; no es representa el consentiment i es normalitza la violència sexual; redueix la sexualitat a la genitalitat. La pell del cos no es contempla com a font de plaer i tota la importància rau en el penis –sempre gros, erecte i actiu–, la vagina, l’anus i la boca, que passen a ocupar els primers plans de l’acció en combinacions diverses. El guió pornogràfic redueix les trobades eròtiques a l’aspecte genital, la penetració i la recerca de l’orgasme. En la pornografia les dones són subjectes disponibles, que es sotmeten al desig i a la voluntat dels homes i tots els seus forats (boca, vagina, anus) són bons per a la descàrrega del semen. Una dada representativa és que la depilació genital de les actrius porno es va popularitzar als anys noranta per tal que es pogués filmar una visió més detallada de la vulva i de la penetració. Avui en dia és una pràctica tan normalitzada entre la gent jove que s’ha convertit, inclús, en una exigència social. En la pornografia no es fan servir preservatius. No es veuen mesures anticonceptives o de prevenció de malalties de transmissió sexual.

Podem afirmar que la pornografia influència d’una manera directa les pràctiques i les preferències sexuals. Si els adults no parlem de la ficció que és la pornografia i de les trampes, falsedats i enganys que presenta, deixem que els adolescents interpretin com a certes unes imatges i unes conductes que no estan pensades per a la seva mirada. Com que l’imaginari sexual adolescent tot just s’està construint, si no tenen punts de referència reals, pensen que les relacions sexuals “normals” són les que ensenya la pornografia. No es tracta de prohibir la pornografia, cosa que d’altra banda és impossible: es tracta que si la miren hi puguin posar pensament crític, sabent que és una fantasia, tal com ho saben respecte de les històries dels superherois com Superman o Batman.

La pornografia a internet augmenta en visibilitat i influència a partir de l’any 2010 amb l’internet mòbil en tablets i smartphones. I aquests tres últims anys la seva visibilitat s’ha incrementat gràcies a la pandèmia. Internet possibilita poder veure pornografia les 24 hores del dia amb milers de continguts gratuïts i a l’abast de qualsevol. La familiarització d’internet entre els adolescents ha facilitat que accedeixin abans a la pornografia que a la seva sexualitat.

El ‘porno ètic’

És cert que hi ha alternatives al porno convencional, com l’anomenat porno ètic, amb relacions consentides i unes condicions de treball dignes. O, millor encara, el porno feminista, on les històries s’expliquen també des de la perspectiva de les dones. La directora de porno feminista, Erika Lust, explica que els seus films es basen en quatre pilars: mostrar el plaer de les dones; exhibir valors cinematogràfics; ensenyar la diversitat de cossos, edats, color de pell; remarcar un procés de producció ètic (els treballadors estan ben pagats, tot ha d’estar acordat i l’ambient ha de ser còmode i segur). Ara bé, aquesta pornografia és de pagament i els joves no la consumeixen.

Els efectes de la visió de la pornografia a internet pels adolescents plantegen un repte educatiu totalment nou; famílies, sistema educatiu i societat estem cridats a respondre-hi. Perquè, si no ho fem, l’actitud masclista i patriarcal, la violència sexual cap a les dones i cap a la diversitat d’identitats i d’orientacions sexuals, continuarà exercint la seva tirania.

Han sortit eines per ajudar-nos a fer que sigui més fàcil parlar als adolescents de la pornografia i que ells hi puguin reflexionar. L’Erika Lust ha creat The Porn Conversation. El Conseyu de la Mocedà del Principáu d’Asturies ha editat la guia Construcción del imaginario sexual en las personas jóvenes: la pornografía como escuela. O bé Hem de parlar del porno, de Save de Children. Totes aquestes guies es poden descarregar gratuïtament. Si ajudem els joves a viure una sexualitat sana, autònoma, satisfactòria, basada en la igualtat, el consentiment i el respecte cap a l’altre tindrem una societat millor.

Compartir

Loading…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Comenta l'article

Descobriu-ne més des de PSIARA

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint